Alguns vaixells que formen part d’esquitllada de la història de Sant Sadurní

Sant Sadurní, per la seva ubicació geogràfica, no té el mar a prop, però les veïnes i els veïns d’aquest municipi han tingut alguna mena de relació amb vaixells importants. Noms com Uruguay, Argentina, Cortée, Washington, Mexique, Winnipeg, Antilles, Karina … entre d’altres formen part d’esquitllada de la història local.

Un dels primers veïns de Sant Sadurní que devia viatjar en un vaixell, en aquest cas en direcció al continent americà, devia ser Antoni Francesc Josep Jorba i Ferran (20 de juliol de 1743 – 16 de gener de 1825), però ara com ara no sabem ni la data, ni el nom del veler, ni en quines circumstàncies va fer el trajecte. Jorba pertanyia a la Companyia Franca de Voluntaris de Catalunya de Pere Fages i Beleta. Sota Gaspar de Portolà es va convertir en caporal durant l’expedició a l’Alta Califòrnia de 1769. Va ser a San Francisco el 1777, a Monterrey el 1782, i a San Diego el 1789. El 1797 es va retirar com a sergent i el 1810 va ser garant al Rancho Santiago de Santa Ana. El 1810 va ser condecorat i va rebre la cessió de les terres que va anomenar Rancho Santiago de Santa Ana. Les terres abastaven unes 15 lligues espanyoles i comprenien una part important del Comtat d’Orange incloent les actuals ciutats d’Oliva, Orange, Villa Park, Santa Ana, Tustin, Costa Mesa i Newport Beach. La ciutat de Yorba Linda (Califòrnia) li deu el seu nom. A la seva mort el 1825 va ser enterrat a petició pròpia en una tomba anònima al cementiri de Missió de San Juan Capistrano on més endavant i en el seu honor, s’hi va col·locar un cenotafi.

Després n’hi devia haver d’altres en embarcar-se a terres llunyanes. Marc Mir i Capella ( 1851 – 1903) , per citar-ne un de famós, va viatjar a Terra Santa el 1879. El periple d’aquell viatge, ja en vaixell de vapor, el va portar a Roma (24 de novembre), Nàpols (27 de novembre), Alexandria (6 de desembre), Jaifa (10 de desembre) , Jerusalem (13 de desembre) , Jericó (16 de desembre) i Betlem (18 de desembre). (Pots llegir un post sobre aquest viatge clicant aquí: https://carlesquerol.wordpress.com/2016/08/22/marc-mir-capella-i-lagulla-de-cleopatra/ots). Però es desconeix també el nom del vaixell. Feia disset anys que unes altres individues importants en la història posterior de Sant Sadurní , les fil.loxeres, havien desembarcat al port de Burdeus (França) disposades a acabar amb la tota la vinicultura del vell continent. Ni rastre dels noms dels vaixells que van transportar aquella plaga des de terres americanes.

D’altres viatgers anònims sadurninencs van ser traslladats per força també en vaixell a les colònies espanyoles d’Ultramar on nou hi van perdre la vida abans de la Setmana Tràgica de 1909. Tampoc consten els seus noms i els noms dels diferents vaixells que els van portar a aquell tràgic destí. Els veïns de Sant Sadurní que van decidir embarcar-se per

voluntat pròpia per fer les Amèriques (expressió que equivalia a fer fortuna) ─com els músics Antoni Torelló i Ros i Conrad Cardús i Canals o el tenor Agustí Miquel i Margarit─, no ens van explicar a bord de quines naus van començar la seva epopeia. Segur que el baríton sadurninenc Matíes Ferret i Parera es va fer un tip de viatjar en vaixells prou coneguts , però anònims per a nosaltres, durant les seves succesives gires artístiques per Sud-amèrica. També anònim és el vaixell amb què la familia Raventós de can Codorniu va fugir de Barcelona l’estiu de 1936 en direcció a Gènova, escapolint-se de la revolució. En canvi sabem perfectament que el director del Col.legi Sant Josep, l’hermano Buenaventura Maria va sortir també del port de Barcelona el 16 d’agost de 1936 a bord del vaixell Cortée en direcció a Marsella. Finalment, als àlbums de fotos familiars de centenars de famílies sadurninenques hi trobaríem les referències dels vaixells de guerra on molts soldats de la Vila van fer el server militar obligatori. Jo mateix vaig travessar l’estret de Gibraltar en set ocasions quan em va tocar fer la mili al nord d’Àfrica i no recordo cap nom dels vaixells en els quals vaig fer aquells trajectes. Vegem tot seguit alguns casos històrics ben documentats que han protagonizat dalt d’un vaixell una colla de sadurninencs al llarg dels segles XIX i XX. ( Si algun lector o lectora sadurninenc d’aquest blog disposa de fotografies de vaixells, relacionades amb la història de Sant Sadurní. li agrairé que em faciliti una còpia digital.

Al llarg del segle XVIII i bona part del XIX els vins, misteles i aiguardents el.laborats a Sant Sadurní es traslladen a les Amèriques en vaixells de vela. Després ho faran en vaixells de vapor. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR

Al llarg del segle XVIII i bona part del XIX els vins, misteles i aiguardents el.laborats a Sant Sadurní es traslladen a les Amèriques en vaixells de vela. Després ho faran en vaixells de vapor. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR

La fil·loxera, que va arribar a Sant Sadurní a partir del 1887, feia 25 anys que corria per Europa, on havia desembarcat d’un vaixell anònim el 1862 al port atlàntic de Burdeus ( conegut popularment com el port de la lluna) , al sudoest de França . Cliqueu a sobre i s’ampliarà. DIBUIX DEL FONS DE L’AUTOR

La fil·loxera, que va arribar a Sant Sadurní a partir del 1887, feia 25 anys que corria per Europa, on havia desembarcat d’un vaixell anònim el 1862 al port atlàntic de Burdeus ( conegut popularment com el port de la lluna) , al sudoest de França . Cliqueu a sobre i s’ampliarà. DIBUIX DEL FONS DE L’AUTOR

Càrrega (o descàrrega, vés a saber) de caixes de xampany Freixenet en un port i data indeterminats, probablement a la dècada dels anys vint. Milions i milions d’ampolles de xampany i de cava de Sant Sadurní han estat transportades per via marítima durant els segles XX i XXI. Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR

Càrrega (o descàrrega, vés a saber) de caixes de xampany Freixenet en un port i data indeterminats, probablement a la dècada dels anys vint. Milions i milions d’ampolles de xampany i de cava de Sant Sadurní han estat transportades per via marítima durant els segles XX i XXI. Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR

Els dos vaixells idèntics de la Companyia Transatlàntica fondejats des del 1932 al port de Barcelona, l’Uruguay i l’Argentina ( impossible identificar ara com ara quin és l’un i quin es l’altre), atrotinats i fora de servei, es converteixen en presons flotants on es reclouen els detinguts pels Fets del 6 d’Octubre de 1934. En el primer s’empresonen, entre centenars d’altres, tretze veïns de Sant Sadurní i en el segon dos. A més del President del Parlament de Catalunya, Joan Casanovas i Maristany que és conduït al vaixell Uruguay junt amb el govern de la Generalitat, allí s’hi troben Josep Belloví i Jamàs, l’alcalde Miquel Bruna i Vilà, Josep Carbó i Ferrer, Mateu Castellví, Josep Domènech, Pere Esteve i Llopart ( el Pere Valent) , Jaume Gibert, Joan Gibert, Pere Giró, Manuel Ric, Lluís Roig i Ollé i Josep Maria Serradell i Arnán. A l’Argentina s’hi destinen Jaume Marigó i Mas i Manuel Vinaixa i Serres. L’Uruguay i l’Argentina van ser bombardejats i enfonsats al mateix port de Barcelona per l’aviació franquista el 16 gener de 1939. Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FONS DE L’AUTOR, CEDIDA PER MANUEL ORTEGA I GRASA

Els dos vaixells idèntics de la Companyia Transatlàntica fondejats des del 1932 al port de Barcelona, l’Uruguay i l’Argentina ( impossible identificar ara com ara quin és l’un i quin es l’altre), atrotinats i fora de servei, es converteixen en presons flotants on es reclouen els detinguts pels Fets del 6 d’Octubre de 1934. En el primer s’empresonen, entre centenars d’altres, tretze veïns de Sant Sadurní i en el segon dos. A més del President del Parlament de Catalunya, Joan Casanovas i Maristany que és conduït al vaixell Uruguay junt amb el govern de la Generalitat, allí s’hi troben Josep Belloví i Jamàs, l’alcalde Miquel Bruna i Vilà, Josep Carbó i Ferrer, Mateu Castellví, Josep Domènech, Pere Esteve i Llopart ( el Pere Valent) , Jaume Gibert, Joan Gibert, Pere Giró, Manuel Ric, Lluís Roig i Ollé i Josep Maria Serradell i Arnán. A l’Argentina s’hi destinen Jaume Marigó i Mas i Manuel Vinaixa i Serres. L’Uruguay i l’Argentina van ser bombardejats i enfonsats al mateix port de Barcelona per l’aviació franquista el 16 gener de 1939. Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FONS DE L’AUTOR, CEDIDA PER MANUEL ORTEGA I GRASA

El president del Parlament de Catalunya, el sadurninenc Joan Casanovas i Maristany, mentre es troba empressonat al vaixel Uruguay. S’ha protegit el cap i el cabell amb una boina per tal d’evitar la proliferació de paràsits a bord. Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR, CEIDA PER JOAN CASANOVAS I CUBERTA

El president del Parlament de Catalunya, el sadurninenc Joan Casanovas i Maristany, mentre es troba empressonat al vaixel Uruguay. S’ha protegit el cap i el cabell amb una boina per tal d’evitar la proliferació de paràsits a bord. Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR, CEIDA PER JOAN CASANOVAS I CUBERTA

En aquest vaixell de guerra reconvertit en un transatlàntic de la marina mercant, el Washington, la filla de la propietària de la hisenda d’Espiells, la jove exiliada Maria Josep de Chopitea i Rosell, fa el trajecte des del port de Le Verdon-Sur-Mer (França ) fins a Nova York, amb sortida el 26 d’octubre de 1939. D’allí es trasllada a Mèxic per reunir-se amb la seva parella sentimental, el cònsol plenipotenciari de Mèxic a Barcelona, Luis Octavio Madero ( el Güero), el qual havia sortit d’Espanya amb ella just abans de l’ocupació de la ciutat per les tropes franquistes a finals de gener de 1939 . Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR

En aquest vaixell de guerra reconvertit en un transatlàntic de la marina mercant, el Washington, la filla de la propietària de la hisenda d’Espiells, la jove exiliada Maria Josep de Chopitea i Rosell, fa el trajecte des del port de Le Verdon-Sur-Mer (França ) fins a Nova York, amb sortida el 26 d’octubre de 1939. D’allí es trasllada a Mèxic per reunir-se amb la seva parella sentimental, el cònsol plenipotenciari de Mèxic a Barcelona, Luis Octavio Madero ( el Güero), el qual havia sortit d’Espanya amb ella just abans de l’ocupació de la ciutat per les tropes franquistes a finals de gener de 1939 . Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR

Targeta de migració de l’exiliada Maria Josep de Chopitea i Rosell, expedida quan va arribar a Mèxic el 6 de novembre de 1939 després de travessar l’Atlàntic en el vaixell Washington. El trajecte de Nova York a Laredo (Mèxic) el va fer en tren. Cliqueu a sobre i s’ampliarà. TARGETA DE MIGRACIÓ DEL FONS DE L’AUTOR, CEDIDA PER HELENA BUFFERY

Targeta de migració de l’exiliada Maria Josep de Chopitea i Rosell, expedida quan va arribar a Mèxic el 6 de novembre de 1939 després de travessar l’Atlàntic en el vaixell Washington. El trajecte de Nova York a Laredo (Mèxic) el va fer en tren. Cliqueu a sobre i s’ampliarà. TARGETA DE MIGRACIÓ DEL FONS DE L’AUTOR, CEDIDA PER HELENA BUFFERY

El vaixell Winnipeg nolejat pel poeta Pablo Neruda, aleshores cònsol plenipotenciari de Xile a França, surt del port de Burdeus el 4 d’agost de 1939 amb més de 2000 refugiats republicans catalans i espanyols en direcció a Xile. Entre els viatgers s’hi troben els exiliats de Sant Sadurní Antoni Ferrer i Forn, Salvador Morera i Mas, Antoni Llop i Sales, Emili Benaiges i Pedrola, Júlia Benaiges i Pedrola i Lluís Benaiges i Pedrola. Aquest vaixell s’havia construït el 1918 i estrenat el 1919. Va ser enfonsat per un submarí alemany el 22 d’octubre de 1942, entre Liverpool i Saint John, New Brunswick. Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR

El vaixell Winnipeg nolejat pel poeta Pablo Neruda, aleshores cònsol plenipotenciari de Xile a França, surt del port de Burdeus el 4 d’agost de 1939 amb més de 2000 refugiats republicans catalans i espanyols en direcció a Xile. Entre els viatgers s’hi troben els exiliats de Sant Sadurní Antoni Ferrer i Forn, Salvador Morera i Mas, Antoni Llop i Sales, Emili Benaiges i Pedrola, Júlia Benaiges i Pedrola i Lluís Benaiges i Pedrola. Aquest vaixell s’havia construït el 1918 i estrenat el 1919. Va ser enfonsat per un submarí alemany el 22 d’octubre de 1942, entre Liverpool i Saint John, New Brunswick. Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR

Arribada dels passatgers del Winnipeg al port de Valparaíso (Xile), el 2 de setembre de 1939, entre els quals hi ha sis refugiats republicans veïns de Sant Sadurní. En un altre vaixell , el Mexique, també d’altres exiliats sadurninecs havien viatjat de França a Mèxic, com és el cas de Francisco Viladoms i Sabaté, que va desembarcar-hi el 27 de juliol de 1939. Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR

Arribada dels passatgers del Winnipeg al port de Valparaíso (Xile), el 2 de setembre de 1939, entre els quals hi ha sis refugiats republicans veïns de Sant Sadurní. En un altre vaixell , el Mexique, també d’altres exiliats sadurninecs havien viatjat de França a Mèxic, com és el cas de Francisco Viladoms i Sabaté, que va desembarcar-hi el 27 de juliol de 1939. Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR

L’exiliat sadurninec Josep Borrell i Vallespí va estar molt a prop dels submarins nazis U-Boot durant la Segona Guerra Mundial i podria ser que hi hagués pujat en alguna ocasió mentre es trobaven a les drassanes. Després de sortir dels camps de concentració francesos Borrell va ser enviat a construir la base atlàntica de Keroman a Lorient (França) , on hauria coincidit amb aquells submarins tant estratègics per al Tercer Reich. La fotografia correspon a la seva estada al camp d’Argelers. Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR, CEDIDA PER MIREIA BORRELL I CALVET

L’exiliat sadurninec Josep Borrell i Vallespí va estar molt a prop dels submarins nazis U-Boot durant la Segona Guerra Mundial i podria ser que hi hagués pujat en alguna ocasió mentre es trobaven a les drassanes. Després de sortir dels camps de concentració francesos Borrell va ser enviat a construir la base atlàntica de Keroman a Lorient (França) , on hauria coincidit amb aquells submarins tant estratègics per al Tercer Reich. La fotografia correspon a la seva estada al camp d’Argelers. Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR, CEDIDA PER MIREIA BORRELL I CALVET

La base de Lorient per als U- Boot de la Kriegsmarine es va construir durant l’ocupació nazi de França (1941 – 1944) i estava destinada als submarins de la 2a i 10ena flota, formant part de l’anomenat Mur Atlàntic. En aquestes instal·lacions va treballar l’exiliat sadurninenc Josep Borrell i Vallespí. Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR

La base de Lorient per als U- Boot de la Kriegsmarine es va construir durant l’ocupació nazi de França (1941 – 1944) i estava destinada als submarins de la 2a i 10ena flota, formant part de l’anomenat Mur Atlàntic. En aquestes instal·lacions va treballar l’exiliat sadurninenc Josep Borrell i Vallespí. Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR

Vista actual de les restes de la base de submarins alemanys U-Boot a Lorient (al departament de Morbihan, a la regió de Bretanya), Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR

Vista actual de les restes de la base de submarins alemanys U-Boot a Lorient (al departament de Morbihan, a la regió de Bretanya), Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR

L’exiliat republicà Pere Esteve i Llopart, el Pere Valent, el 1962, en un viatge a bord del vaixell Antilles que feia el trajecte regular d’anada i tornada de Le Havre ( Normandia, França) a Veneçuela. Esteve va residir en aquest país sud-americà fins que es va establir a França a meitat de la dècada dels seixanta. Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR

L’exiliat republicà Pere Esteve i Llopart, el Pere Valent, el 1962, en un viatge a bord del vaixell Antilles que feia el trajecte regular d’anada i tornada de Le Havre ( Normandia, França) a Veneçuela. Esteve va residir en aquest país sud-americà fins que es va establir a França a meitat de la dècada dels seixanta. Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR

L’exalcalde de Sant Sadurní, Josep Maria Raventós i Blanc, pesca aquest marlí de 128 quilos el 24 de març de 1986 a Nova Zelanda, assolint així un dels seus darrers reptes personals. L’embarcació que li permet aconseguir aquest trofeu no es ben bé un vaixell, sinó una barca de pesca que porta per nom Karina ( com es pot llegir en el cartell que presideix l’escena), i és de lloguer. El veiem amb la canya de pescar a les mans, mentre la seva esposa, Isabel Negra, a l’altra banda de la presa, comparteix l’èxit del seu marit . Degut a l’esforç realitzat per treure el marlí de l’aigua, Josep Maria Raventós, que ja patia del cor, va morir poc després d’un infart. Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR

L’exalcalde de Sant Sadurní, Josep Maria Raventós i Blanc, pesca aquest marlí de 128 quilos el 24 de març de 1986 a Nova Zelanda, assolint així un dels seus darrers reptes personals. L’embarcació que li permet aconseguir aquest trofeu no es ben bé un vaixell, sinó una barca de pesca que porta per nom Karina ( com es pot llegir en el cartell que presideix l’escena), i és de lloguer. El veiem amb la canya de pescar a les mans, mentre la seva esposa, Isabel Negra, a l’altra banda de la presa, comparteix l’èxit del seu marit . Degut a l’esforç realitzat per treure el marlí de l’aigua, Josep Maria Raventós, que ja patia del cor, va morir poc després d’un infart. Cliqueu a sobre i s’ampliarà. FOTO DEL FONS DE L’AUTOR

 

Advertisements

2 pensaments sobre “Alguns vaixells que formen part d’esquitllada de la història de Sant Sadurní

  1. He rebut aquest mail d’un amic.

    Carles:

    Uns apunts per si et poden interessar.

    El meu avi, Josep Miquel i Raventós, nat a Lavit i establer a Sant
    Sadurní, va estar embarcat, va anar a l’ Argentina, a Buenos Aires, i desprès a L’ Uruguai, a Montevideo, a l’ any 1902, va tornar.

    El germà del meu sogre, Francesc Font i Messana, de Terressola, va anar a Cuba, el vaixell on anava, el Balvanera, va naufragar, al Mar de les Antilles, a l’ any 1909.
    Cordialment.

    Joan Guilera i Miquel.
    08-01-2017

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s