Espiells en temps de la fil•loxera

Una fotografia inèdita molt deteriorada, que es podria datar d’entre 1880 i 1890, convenientment restaurada, permet visualitzar l’indret d’Espiells (Sant Sadurní d’Anoia) on es va construir un segle després l’Escola de Viticultura i Enologia Mercè Rossell i Domènech.

La fotografia original de la finca i de la casa pairal d’Espiells es trobava en molt mal estat de conservació i estripada en quatre trossos enganxats barroerament. Es tracta d’una còpia positiva formada per una capa d’albúmina (proteïna de l’ou) que conté una imatge a base de plata en suspensió, dipositada sobre una capa de paper extremadament fi. Aquest procediment va ser utilitzat des de l’any 1850 fins el 1890 aproximadament. La imatge s’obté mitjançant l’ennegriment directe i es vira a l’or abans de ser fixada. L’èxit d’aquest procediment fou degut al refinament de la imatge, el contrast, la riquesa en els detalls, la profunditat en els tons i l’acabat satinat a la superfície. Clica a sobre i s’ampliarà. FOTO J.S, CEDIDA PER CARME GELI FERRER I DIPOSITADA A L’ARXIU COMARCAL DE L’ALT PENEDÈS

La fotografia original de la finca i de la casa pairal d’Espiells es trobava en molt mal estat de conservació i estripada en quatre trossos enganxats barroerament. Es tracta d’una còpia positiva formada per una capa d’albúmina (proteïna de l’ou) que conté una imatge a base de plata en suspensió, dipositada sobre una capa de paper extremadament fi. Aquest procediment va ser utilitzat des de l’any 1850 fins el 1890 aproximadament. La imatge s’obté mitjançant l’ennegriment directe i es vira a l’or abans de ser fixada. L’èxit d’aquest procediment fou degut al refinament de la imatge, el contrast, la riquesa en els detalls, la profunditat en els tons i l’acabat satinat a la superfície. Clica a sobre i s’ampliarà. FOTO J.S, CEDIDA PER CARME GELI FERRER I DIPOSITADA A L’ARXIU COMARCAL DE L’ALT PENEDÈS

La comparació amb la imatge anterior permet adonar-se de la qualitat de la feina de restauració digital realitzada per Montse Gil d’Antique Portrait. Aquesta panoràmica de la casa pairal i els cellers d’Espiells és anterior a la fil.loxera. Va ser en aquestes vinyes on el 15 d’octubre de 1887 Manuel Domènech Vinyals va detectar el primer cep infectat per la fil.loxera al terme municipal de Sant Sadurní. Clica a sobre i s’ampliarà. FOTO J.S, CEDIDA PER CARME GELI FERRER, RESTAURADA PER MONTSE GIL D’ANTIQUE PORTRAIT I DIPOSITADA A L’ARXIU COMARCAL DE L’ALT PENEDÈS

La comparació amb la imatge anterior permet adonar-se de la qualitat de la feina de restauració digital realitzada per Montse Gil d’Antique Portrait. Aquesta panoràmica de la casa pairal i els cellers d’Espiells és anterior a la fil.loxera. Va ser en aquestes vinyes on el 15 d’octubre de 1887 Manuel Domènech Vinyals va detectar el primer cep infectat per la fil.loxera al terme municipal de Sant Sadurní. Clica a sobre i s’ampliarà. FOTO J.S, CEDIDA PER CARME GELI FERRER, RESTAURADA PER MONTSE GIL D’ANTIQUE PORTRAIT I DIPOSITADA A L’ARXIU COMARCAL DE L’ALT PENEDÈS

Panoràmica actual del mateix indret però no exactament capturada des del mateix metre quadrat. Hauria calgut situar-se una mica més enrera i a més alçada de forma que amb la nova perspectiva es veiés també la serra de fons d’Els Casots. En aquesta instantània s’aprecia la miranda que no estava construïda quan es va realitzar la foto d’abans de la fil•loxera, i l’ermita romànica que sí que hi era. FOTO DE L’AUTOR

Panoràmica actual del mateix indret però no exactament capturada des del mateix metre quadrat. Hauria calgut situar-se una mica més enrera i a més alçada de forma que amb la nova perspectiva es veiés també la serra de fons d’Els Casots. En aquesta instantània s’aprecia la miranda que no estava construïda quan es va realitzar la foto d’abans de la fil•loxera, i l’ermita romànica que sí que hi era. FOTO DE L’AUTOR

Altra vegada em toca reconèixer i lloar la feina ben feta, en aquest cas també per Montse Gil de l’empresa Antique Portrait que és qui ha restaurat aquesta fotografia d’Espiells tant i tant deteriorada. Algú la va estripar ves a saber quan… i algú va tenir l’encert de recollir els quatre bocins i tornar-los a enganxar. Ens podríem preguntar perquè van fer una cosa i la contrària i qui sap on ens portaria aquesta elucubració. Si em permeteu una disquisició sobre aquest tema m’atreviria a aventurar una hipòtesis versemblant: em sembla endevinar que els pàmpols dels ceps que surten a la foto estan molt pansits i el personatge que se’ls mira impotent ens indicaria que hi veu quelcom que no li agrada. Podria tractar-se de la fil·loxera que, com és ben sabut, va aparèixer en aquestes vinyes d’Espiells a partir del 15 d’octubre de 1887. Un cop obtinguda la fotografia, algú devia considerar que no calia immortalitzar aquella desgràcia que va destruir la riquesa de la finca i de la comarca i va procedir a estripar la còpia fotogràfica. Però no la va llençar.

En un altre moment s’hauria valorat més la imatge de la casa pairal, dels cellers, de les velles masies i de la capella romànica i es va tornar a fer la composició dels quatre bocins. ( Si se t’acudeix alguna altra interpretació, t’agrairé que me l’expliquis).

Quan et trobes amb una foto tant malmesa com aquesta hi ha un segon en el qual et planteges si l’envies directament a la paperera o si et compliques la vida ( i la butxaca) per mirar de recuperar-la. En un instant de dubte t’hi jugues una espurna d’Història.

El que avui és important és que la doctora Carme Geli Ferrer ─l’hereva del doctor Josep Maria Geli, casat amb Mercè de Chopitea Rossell d’Espiells─ la vagi recollir de la casa pairal d’aquest barri sadurninenc, la vagi conservar, me la vagi regalar perquè en fes el que volgués i que jo l’hagi cedit a l’Arxiu Comarcal de l’Alt Penedès.

Aquesta transfiguració no s’ha produït així com així gràcies a un miracle de la divina providència o només prement un botó, sinó que el sortilegi és fruit d’un treball molt acurat que té el seu valor en art i en diners i d’una tècnica digital inimaginable fa només trenta anys. El resultat esdevé una joia que, ves per on, ens permet recuperar per primera vegada un indret de Sant Sadurní tal i com era fa uns 130 anys. I això no té preu.

En relació a l’autor de la foto original només disposem de les sigles J.S estampades sobre la cartolina a l’angle inferior dret. He estat revisant el meu arxiu buscant noms de retratistes de l’època que es moguessin per Sant Sadurní i l’únic que s’hi assembla és Josep Sagristà, un fotògraf ambulant d’Igualada, on hi tenia el seu estudi, del qual hi ha moltes imatges escampades per la comarca. (Si busqueu en aquest mateix blog el post que porta per títol Un retoc mal girbat de data 14 de juliol d’enguany veure un altre retrat fet per ell, en el revers del qual hi ha impresa la seva raó comercial). No conec ni la seva data de naixement i ni la de defunció, ni tampoc que va ser de la seva vida i per això els hi passo aquesta patata calenta als amics de la capital de l’Anoia, Antoni Dalmau i Fèlix Tarrida. Per acabar de reblar el clau afegiré que darrera les inicials J.S. hi ha una lletra A pràcticament il·legible.

(Podeu veure una altra feina de restauració magistral al post d’aquest blog que porta per títol Un dels primers sadurninencs conduint un vehicle a motor de quatre rodes, de data 25 de novembre de 2013, realitzada també per Antique Portrait; i encara una tercera mostra també molt meritòria en el post que porta per títol Sant Quintí de Mediona, qui t’ha vist i qui et veu, de data 20 de maig de 2013, de la qual és autor Fèlix Tarrida de Muchbetterpictures).

Una altra panoràmica del mateix indret d’Espiells, aquesta de mitjans del segle XX. Mentre les anteriors miren cap el sud, aquesta ens mostra la perspectiva contrària en direcció nord, amb les muntanyes de Montserrat a l’horitzó. FOTO CEDIDA PER CARME GELI FERRER

Una altra panoràmica del mateix indret d’Espiells, aquesta de mitjans del segle XX. Mentre les anteriors miren cap el sud, aquesta ens mostra la perspectiva contrària en direcció nord, amb les muntanyes de Montserrat a l’horitzó. FOTO CEDIDA PER CARME GELI FERRER

Clica a sobre i veuràs quina feinada i de quina qualitat ha estat la tasca de Montse Gil d’Antique Portrait per restaurar aquesta fotografia tant deteriorada. VIDEO FACILITAT PER ANTIQUE PORTRAIT I PER L’ARXIU COMARCAL DE L’ALT PENEDÈS

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s